Samarbeta på nätet = mer än grupparbete

I senaste Digitalfika berättade Birger Eriksson från Ullvigymnasiet i Köping om olika verktyg för digitalt samarbete. Birger har samlat länkar till verktyg med konkreta exempel i WiseMapping – en slags klickbar tankekarta.

2 saker jag tar med mig särskilt från Birgers seminarium:

MysterySkype  – det vidgade klassrummet deluxe!

MysterySkype

Sen sa Birger något intressant apropå kollaborativt skrivande, t ex i Titanpad. När eleverna börjar skriva tillsammans på nätet händer något. Dom lär sig samarbeta – på riktigt. Det här är något helt annat än grupparbete, för det kan dom redan. I ett grupparbete gör var och en sin del, och blir i bästa fall expert på den. Men vem tar ansvar för helheten?

På den digitala skrivytan skapar eleverna tillsammans en gemensam slutprodukt där alla är delaktiga i hela processen. Processen är dessutom synlig över tid genom Time Slide, där man kan se hur dokumentet växer fram och vem som skriver vad. Birger konstaterar också att eleverna börjar prestera bättre när dom kommer igång med samarbetet.

Samarbetslärande, så som det är tänkt!

Eva Fåhraeus forskar om samarbetslärande. Välkommen att titta in på hennes hemsida.

Mer om digitalt samarbete i kommande inlägg. Då tänkte jag nämligen dela med mig av en föreläsning om MOOCs av Alastair Creelman och bjuda in till diskussion med honom via Padlet.

Spännande va?

Elisabeth

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s