Kritiskt tänkande och begreppsbildning med digital teknik

Det här inlägget skulle kunna börja med Redan de gamla grekerna… Men vi tar det mot slutet.

Senaste Digitalfika handlade om formativ matematikundervisning med stöd av digitalt responssystem. Doktorand/matematikmentor/lärare Patrik Gustafsson presenterade forskning som visar att såväl engagemanget som aktiviteten i klassrummet ökar. När Patrik arbetar med digital respons i matematikundervisningen märker han att eleverna blir otroligt diskussionsbenägna.  Frågor som Varför var det svaret fel? och Hur kan det här vara rätt? blir en utmärkt utgångspunkt för diskussioner om matematiska begrepp där eleverna verkligen vill förstå. Eleverna vill mer än att bara ha rätt.

möjligheter och utmaningar

För det första: Hur ska du ställa frågan? Effektiva flervalsfrågor bör t ex ge spridning i svar, innehålla logiska felsvar och inkludera ”jag vet inte” som ett alternativ. Då undviker man att eleverna gissar.  För det andra: Vad ska du göra med svaret? Här är det viktigt att skapa tid för diskussion och summera diskussionen innan du går vidare. Ett bra sätt att fördjupa lärandet är att ställa samma fråga 2 ggr i rad med kamratdiskussion emellan. Så jobbar t ex matteläraren Daniel Barker och språkläraren Patricia Diaz. Titta in på deras bloggar och bli inspirerad!

varför Flervalsfrågor?

Det är intressant att den ofta kritiserade flervalsfrågan visar sig kunna stödja ett lärande där dialog och problemlösning står i fokus. Här är en artikel om flervalsfrågans vara eller icke vara. Det jag tänker är att flervalsfrågan är ett verktyg som kan användas på olika sätt och alla är inte lika bra. Kritiken handlar ofta om flervalsfrågan som verktyg för att mäta kunskap. Men det finns så otroligt många fler möjligheter!  Den kan användas för att  öka lärandet, bredda deltagandet och fördjupa förståelsen. Mer konkret kan du bland annat:

  • ta reda på vad eleverna kan
  • synliggöra vanliga missuppfattningar
  • initiera diskussioner
  • ställa hypoteser
  • öka interaktiviteten
  • utveckla problemlösningsförmågan

Det sker i ständig dialog, där alla eleverna deltar.  Inte bara de som sitter längst fram och räcker upp handen. Tankarna går osökt till Sokrates, en av de gamla grekerna

Socrates and his students

(Källa: Wikimedia Commons)

Själv jobbar jag mycket med digital respons i engelskan, t ex inom grammatik och språkfärdighet. En sak jag har märkt är att när studenterna (jag håller till på högskolan) väl har svarat digitalt minskar steget till att våga räcka upp handen. Det gäller även det tysta gänget längst bak. Det digitala föder det analoga. Det skriftliga göder det muntliga.

bra verktyg

Två bra och gratis webbaserade verktyg för digital respons är Mentimeter och Socrative. Mentimeter är lite lättare att komma igång med, men Socrative har fler frågetyper.

Socrative – Sokrates…

Funderar Elisabeth

Annonser

2 svar till “Kritiskt tänkande och begreppsbildning med digital teknik

  1. Kerstin Pettersson

    Alltid inspirerande att läsa dina bidrag i sociala medier Elisabeth. Längtar redan till nästa tillfälle och har jag riktig tur, kommer jag ihåg att själv delta vid nästa tillfälle det bjuds på digitalfika…

  2. Tack Kerstin! Kul att du följer! Jag har satt ihop ett google-formulär där man kan anmäla att man vill ha info om Digitalfika. Om du fyller i dina uppgifter så skickar jag en liten påminnelse inför varje seminarium. Klicka på länken: https://docs.google.com/forms/d/1f2fxjxZhh1TRlRg4prV6CTpnTJpWLbwP_j6PDMBB1vg/viewform
    Ha det gott!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s