plattan vs. datorn: 1-0?

Att barnen äger sitt eget utvecklingssamtal är självklart för Fredrik Söderlund, IKT-mentor, förskollärare och specialpedagog. I Digitalfika nyligen delade han flera goda exempel på hur lärplattan kan användas i förskolan. Med hjälp av ett fåtal appar  blir Fredriks iPad ett ständigt närvarande verktyg för pedagogisk dokumentation där delaktighet, språkutveckling och fantasi bara är några av ledorden. Fredrik tipsar om favoritapparna på sin blogg.

Under utvecklingssamtalet hjälper plattan  barnen att berätta om sina erfarenheter och dom har själva varit med och skapat det digitala underlaget.  När föräldrarna hämtar barnen fastnar dom gärna i hallen för att ta del av barnens erfarenheter från dagen, som spelas upp på en skärm. Dokumentationen lockar barnen att berätta om sina upplevelser. Föräldrarnas standardfråga – Vad har du gjort idag? – får ett uttömmande svar.  Föräldrarna kan sluta lirka ur barnen detaljer.  Den pedagogiska verksamheten synliggörs direkt, utan att pedagogerna behöver spendera värdefulla timmar framför datorn.  Inspelningen av Fredriks Digitalfika finns till höger i bloggen.

iPad, padda, läsplatta, surfplatta, lärplatta –  ett mycket kärt barn, att döma av namnraden.

Grejen med plattan verkar vara att den har potential att skapa engagemang och delaktighet på ett sätt som traditionella datorer inte förmår. Fredrik pratar om lägereldseffekten som uppstod när plattan gjorde entré. Om man t ex  arbetar som Fredrik Söderlund, eller som Monica Niemi, författare till boken Dokumentera och skapa med lärplatta,  så har lägerelden ersatts av en mer aktiv fas där  barnen är kreativa medskapare. Men om man jämför lägerelden kring plattan med kön av barn som väntar på sin tur vid stationära speldatorn på förskolan är plattan så mycket mer inkluderande. Barnen vid lägerelden sitter i en ring (nåja, mer en slags hög ibland) där alla kan se varandra. Barnen vid speldatorn stirrar på skärmen eller kompisens rygg.

laptops isolation

(bilden är freebie från www.lumaxart.com)

Apparatens utseende är viktigare än man kan tro. I mitt klassrum på högskolan får studenterna ibland kommunicera digitalt i stället för muntligt. För några år sen var vi hänvisade till datasal. Men trots att arbetssättet med chatt som redovisningsyta i stället för handuppräckning upplevdes positivt och ledde till ökad delaktighet kände jag att något av den personliga kontakten försvann när studenterna gömde sig bakom stora skärmar. Laptops blev ett fall framåt, men det är först med plattor och smarta telefoner som det digitala samtalet kan integreras sömlöst i det analoga klassrummet. Formen har betydelse.

Fredriks sätt att arbeta med dokumentation hade knappast skapat sådant engagemang hos barnen utan plattans möjligheter. Ur engagemanget kommer utveckling och lärande. Fredrik berättar om en autistisk pojke som under det digitala samtalet plötsligt börjar förställa rösten och leva sig in i det som visas på plattan.  Det digitala samtalet stimulerar språkutvecklingen. Föräldrarna grät.

Ett annat exempel på pedagogisk dokumentation med plattan kommer från gymnasieläraren Katarina Lycken Rüter. För henne har plattan blivit ett oumbärligt redskap när hon arbetar med film, t ex för att filma läxgenomgångar och ge individuell elevrespons. Katarina filmar elevernas muntliga presentationer, laddar upp till YouTube med ett klick och använder redigeringsfunktionen för att ge genomtänkt feedback i form av textkommenterar. Eleven får en säkrare bedömning ”här och nu” och får möjlighet att reflektera över sin egen utveckling. Givetvis är filmerna inte offentliga.

Katarina funderar kring när hon ska använda PC och när hennes iPad är bästa valet. Hon beskriver sin vinnande kombo i det här inlägget.

Det är lätt att bli förälskad, men man får inte glömma att plattan är ett verktyg – inte svaret på allt.  Didaktiska frågor som Vad? Varför? Hur? måste få styra valet av verktyg. Kanske är det ingen slump att många som arbetar i förskolan och de tidigare skolåren väljer plattan. Men den sprider sig. Rektor Lina berättar att på hennes 6-9-skola har personalen nyligen fått  iPads, med en lista på obligatoriska appar att ladda ner. Hon delar sina erfarenheter här. Jag kan se en hel del fördelar på högskolan också.

Hur tänker ni kring det här?

Undrar

Elisabeth

5 responses to “plattan vs. datorn: 1-0?

  1. Ursäkta att jag ”lägger mig i”, men jag kan inte låta bli att berätta hur jag lever med den här frågeställningen. Jag har en iMac, som jag älskar och så har jag en iPad, som jag älskar*2. Eftersom jag har en router, som betjänar dem båda, så brukar jag inte start iMac annat än när jag vill skriva inlägg sidor för min blogg. Det är så otroligt skönt att bara ta sin iPad på morgonen och ha den med sig litet varstans. Jag kollar och svarar på mail, tittar på nyheter etc.etc. Det händer att jag inte använder min iMac på ett par dar.
    Om jag måste skriva mycket med iPad tar jag fram mitt trådlösa tangentbord och så skriver jag, hehe. iPad ersätter, som jag upplever det en vanlig dator på ett alldeles förträffligt sätt!

  2. Glömde tillägga att jag skriver dagbok också, den finns både i datorn och i paddan, så allt jag skriver finns automatiskt i båda iPrylarna, hahahaha.

  3. Tack för dina synpunkter! Jag är på väg åt samma håll och tänker att så snart jag skaffat ett tangentbord till min iPad så kommer den ersätta datorn allt mer. Just det som du skriver, att paddan är så lätt att ta med, är viktigare än man tror. Den stör inte på samma sätt som en dator kan göra. =)

    • En av dem, som jag pratar mycket med om just detta, påpekade att jag måste ladda min iPad, med jämna mellanrum. Då svarade jag att det är lika illa med en bärbar laptop, så det är väl inte så konstigt, va? De flesta har ju (och skryter med det) avancerade laptops, men inte bryr jag mig om det. När jag vill slippa att använda det trådlösa tangentbordet så använder jag naturligtvis iPad-ens egna tangentbord och det lär man sig snabbt att skriva med det också 😀

Kommentera

